JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 12 november 2019 VECKA 46
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Även om EU ännu inte bestämt vilken teknik som ska användas för att koppla upp Europas fordon har Volkswagen valt 802.11p för den kommande modellen av Golf. NXP står för tekniken.

Tanken är god, när bilarna kan kommunicera med varandra och med omgivningen (ofta benämnt V2X), blir det färre olyckor. Länge såg det ut som om valet av kommunikationsteknik skulle falla på wifi-varianten 802.11p som utvecklats för ändamålet.

Men 5G har snabbt seglat upp som ett starkt alternativ, vilket försenat beslutsprocessen (länk).

Nu väljer Volkswagen att utrusta den kommande Golfmodellen med 802.11p i samarbete med NXP.

Enligt pressmeddelandet finns det idag 100 mil väg där skyltar, trafikljus och annan infrastruktur kopplats upp med wifi. Ytterligare 500 mil är planerade.

NXP:s lösning kallas Roadlink och arbetar på 5,9 GHz. Den består av tre delar: beräkningsdelen SAF 5100 och rf-delen TEF5100 medan säkerheten sköts av SXF1800.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)