JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 20 november 2019 VECKA 47

Fordonselektronik

Nu har Hyundai tre partners för självkörning

Sydkoreanska fordonstillverkaren Hyundai Motors skapar tillsammans med irländska Aptiv ett bolag som ska utveckla en plattform för förarlösa fordon. Aptiv är Hyundais tredje partner. Liknande projekt pågår med ryska Yandex och amerikanska Aurora.

Volvos partner Nvidia väljer ny lidar

Nvidia har valt amerikanska Ouster som leverantör av lidar till en självkörningsplattform för bland annat gruvfordon, sopbilar och lastbilar.

Granskning: Volvo saknar miljökrav på kinesiska jordartsmetaller (uppdaterad)

Volvo saknar kunskaper om miljöförhållandena hos sina kinesiska leverantörer av jordartsmetaller. Detta enligt radioredaktionen Ekot, som bland annat besökt Mongoliet och intervjuat drabbade.

Studie ska lära AI hur trafikanter beter sig

90 västeråsare ska utsättas för riskabla trafiksituationer i simulator. Deras agerande blir facit när självkörande bilar ska lära sig förutse människors trafikbeteende.

Självkörande bil får IR-kamera

Svenska Veoneer ska utrusta en självkörande bil på nivå 4 med IR-kameror. Enligt företaget är det första gången en biltillverkare kombinerar vanliga kameror, radar och lidar med IR-kameror.

Provbromsar bilen innan den finns

Långt innan en ny ­Volvo­-modell rullar ut från ­fabriken har den provkörts virtuellt på labbet. En av testriggarna som används i körsimulatorn är dedicerad för bromsfunktionen och fick pris på NI Week i Austin i våras.

Renaults billiga elbil kan komma till Europa

Nästa år lanserar Renault en helektrisk version av mikrobilen Kwid på den kinesiska marknaden, för under 10 000 euro. Nu avslöjar Renaults vd Thierry Bollore att han kan tänka sig att släppa den även i Europa.

Uber: Lagen gäller inte oss

Igår stiftade Kalifornien en lag som skulle tvinga Uber och Lyft att anställa sina chaufförer istället för att anlita dem som frilansare. Ubers reaktion är att hävda att lagen inte är tillämplig på dess verksamhet.

12 budord för självkörande bilar

Den brittiska forskningsorganisationen Thatcham har tagit fram 12 riktlinjer som ska göra övergången till självkörande bilar säkrare. Initiativet har stöd av svenska Veoneer.

Uber och Lyft tvingas anställa sina chaufförer

Frilansande taxiförare för Uber och Lyft i Kalifornien kommer efter årsskiftet att förvandlas till anställd personal. Efter en långdragen process – och under protester från Uber och Lyft – har Kaliforniens lagstiftare klubbat en ny lag som kommer att få effekter även för andra delar av den så kallade gig-ekonomin.

Självkörande Volvo testar Tom Toms lidarkartor

Volvo har utrustat en XC90 med den senaste självkörningsdatorn från Nvidia och omgärdat den med sensorer. Den ska nu användas av Tom Tom för att optimera dess självkörningskartor.

Stämning: Kinesiska kopior av amerikansk lidar

Amerikanska lidarpionjären Velodyne anklagar kinesiska Hesai och Suteng Robosense för att sälja kopior av dess lidar, en populär typ av sensor för självkörande fordon. 

Största elbilen behöver aldrig laddas

Med en vikt på 58 ton och ett batteri på 4,5 ton ska eDumper bli världen största elektriska fordon. Genom att återvinna bromseffekten i utförsbacken från det schweiziska stenbrottet ska fordonet aldrig behöva laddas med el från nätet.

Kinatrend gynnar Powercell

Batterier är inte en framkomlig väg att elektrifiera Kinas fordonsflotta. Landet har gjort en helomvändning och istället valt att införa subventioner på fordon som elektrifierats med vätgas och bränsleceller. Detta enligt den  svenska bränslecellstillverkaren Powercell, som rider på vågen.

Elektrifiera din gamla Folkabubbla

Ett batteri på 36,8 kWh, enväxlad elektrisk drivlina och förstärkt kaross – så erbjuder sig Volkswagen att uppgradera din VW Type 1 till framtiden. Räckvidden blir 20 mil – mer än väl för raggarrundan, enligt Volkswagen.

Bosch väljer kinesiskt batteri

Tyska Bosch väljer kinesiska CATL som leverantör av batterier till sitt 48-voltssystem för mildybrider. CATL är en av de stora litiumbatterileverantörerna. Samarbetet sägs vara långsiktigt och strategiskt – CATL ska utveckla battericeller med hög prestanda.

Scania och Volvo: Bygg elvägar nu!

En elväg för lastbilar mellan Helsingborg och Stockholm plus laddplatser för tung trafik. Det är två förslag till regeringen som Volvo och Scania för fram i en gemensam debattartikel.

Ericsson har fler självkörningspatent än Volvo

Svenska Ericsson har minst 607 patentansökningar inom självkörande fordon och toppar därmed den svenska patentligan på området. Det är Patent och registreringsverket (PRV) som räknat.

Ny leverantör till Teslas batterier

Koreanska LG Chem kommer att leverera battericeller till Gigafactory 3, Teslas bilfabrik i Shanghai. Också kinesiska Catl är på väg att få en beställning, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. I USA har japanska Panasonic varit Teslas batteripartner.

Åtalas för stöld av Waymos hemligheter

Självkörningspionjären Anthony Levandowski åtalas på 33 punkter för att ha stulit affärshemligheter kring lidar och självkörning från Googles dotterbolag Waymo.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)