Skriv ut

Det mikromekaniska och mycket noggranna gyrot blev den mest framgångsrika produkten för forskningsinstitutet Imego som år 2012 slogs ihop med kollegan Acreo. En ny generation håller nu på att tas fram med hjälp av kinesiskt kapital.

Utvecklingen av gyrot startade på 1990-talet på Chalmers som ett samarbete med Autoliv. Själva kommersialiseringen skedde dock på Göteborgsbaserade Imego. Norska Sensonor stod för tillverkningen.

Gyrot var klart runt år 2003 och blev institutets mest framgångsrika produkt (länk). Under en period kring år 2008 sysselsatte det ungefär hälften av de 40 anställda. Utvecklingen ledde även till att Sensonor senare kommersialiserade gyrot för högprestandatillämpningar.

En av de officiella kunderna var Autoliv som använde det i en krockdocka. Det lilla bolaget Flexit byggde in det i ett instrument för mätning av borrhål. Bolaget blev sedermera köpt av det australiensiska gruvborrsföretaget Imdex (länk).

Gyrot var mycket noggrant med en drift runt en grad per timme. Försäljning av själva gyrot med tillhörande applikationsprojekt stod för en betydande av del Imegos intäkter. I pengar handlade det om tio till femton miljoner kronor per år.

Efter sammanslagningen med Acreo år 2012 såldes varumärket Imego och domänen till ett bolag kallat Imego Navigation som år 2016 döptes om till Imego och fick kinesiska huvudägare. Personalen och några externa nyckelpersoner har en mindre del.

Imego driver nu utvecklingen av den nya versionen bland annat med hjälp av personal som tidigare arbetade på ”gamla” Imego men som idag är anställda på Rise Sensorsystem i Göteborg. Arbetet startade hösten 2016 och de första prototyperna förväntas bli tillgängliga under första kvartalet år 2020.

Tillverkningen av gyrot kommer att ske hos memsfoundryt Silex i Järfälla.