JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 22 november 2019 VECKA 47

Frilansande taxiförare för Uber och Lyft i Kalifornien kommer efter årsskiftet att förvandlas till anställd personal. Efter en långdragen process – och under protester från Uber och Lyft – har Kaliforniens lagstiftare klubbat en ny lag som kommer att få effekter även för andra delar av den så kallade gig-ekonomin.

Att frilansa som taxiförare för apptaxibolagen Uber och Lyft blir inte längre tillåtet i Kalifornien. Det har varit en av deras grundläggande affärsidéer att deras chaufförer inte är anställda utan frilansare. Men det har skapat en arbetsrättslig konflikt som kommit till ytan överallt jorden runt där bolagen etablerat sig.

Nu slår alltså deras hemort Kalifornien fast att detta inte är tillåtet. Lagen – kallad Assembly Bill 5 – är generell och gäller inte bara apptaxichaufförer utan all personal som utför uppdrag inom ett bolags reguljära verksamhet och all personal som utför sitt arbete på ett sätt som bestäms av bolaget.

I storleksordningen en miljon så kallade gigsters beräknas påverkas av den nya lagen – allt från vaktmästare till manikyrister. Liknande idéer till lagstiftningar finns i bland annat New York, Oregon och Washington.

Problemen för frilansare kan bland annat vara att de inte automatisk omfattas av sociala skyddsnät och ledighetsregler, att de inte har minimilöner, att deras inkomst är svajig och att de får svårare att organisera sig. 

En del av dessa problem har lappats över på olika sätt i USA, men nu sätter Kalifornien ner foten och gör chaufförernas status väldefinerad.

Uber och Lyft är kritiska. Kostnaden för deras verksamhet har beräknats komma öka med 20–30 procent. En effekt kan bli att de drar ner på verksamhet som inte längre lönar sig för dem.

De hävdar också att de kommer att tvingas schemalägga sina chaufförers arbetstider, vilket enligt dem är att beskära deras frihet.

Uber, Lyft och Doordash (som gör lunchleveranser) samarbetar för att få sina bolag att bli undantagna från lagen. De umgås även med idéer som bonusar för att kringgå den, men en viktig del av den nya lagen är att Kalifornien kan stämma bolagen i domstol om de försöker trixa för mycket.

Ett annat av spåren de följer är att de försöker förhandla med arbetsorganisationer.

Uber och Lyft finns bland de bolag som försöker utveckla självkörande bilar eftersom de tror att detta kommer att bli nästa steg i deras evolution – att helt plocka bort föraren ur apptaxin. Även Waymo, Tesla och många fler i fordonsvärlden är intresserade av samma marknad. 

Källa: New York Times

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)