JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 14 november 2019 VECKA 46

Igår stiftade Kalifornien en lag som skulle tvinga Uber och Lyft att anställa sina chaufförer istället för att anlita dem som frilansare. Ubers reaktion är att hävda att lagen inte är tillämplig på dess verksamhet.

Lagen är generell och talar inte uttryckligen om Uber och Lyft, men det är för deras skull som lagen tagits fram. Enligt Uber missade lagstiftarna dock sitt huvudmål. Företaget Uber är känt för att inte frivilligt böja ryggen för myndigheter, så beskedet kommer inte som en överraskning.

Uber ger beskedet att det kommer att följa lagen – Assembly Bill 5 (AB5) – när den träder i kraft den 1 januari. Det innebär dock inte att Uber  kommer att anställa sina chaufförer. Enligt Uber har chaufförerna inget med Ubers grundläggande affärsverksamhet att göra, vilket är ett av de allmänna kriterier som lagen ställer upp för att den ska vara tillämplig. 

Det som Uber säger sig syssla med är att ”tillhandahålla en teknisk plattform för flera olika typer av digitala marknadsplatser”.

– Tvärtemot vad vi hört många säga så innebär inte AB5 att samåkningsförare automatiskt omklassificeras från oberoende underleverantörer till anställda, säger företagets chefsadvokat Tony West.

”Samåkning” är hur Uber själv refererar till sin taxiliknande apptjänst.

– AB5 ger inga förmåner till förare. AB5 ger inte förarna rätt att organisera sig. Lagen säger faktiskt inte ett ord om samåkningsförare.

Det som kommer att hända i januari om Uber inte backar, är troligen att delstaten eller några av dess städer kommer att stämma Uber. En viktig skillnad som den nya lagen innebär är att motsvarande stämning tidigare skulle ha behövt göras av den chaufför som ansåg sig felklassificerad.

Tony West påpekar att han är van vid stämningar.

– Rättstvister är inget som är främmande för oss. Det är exakt därför jag har det här jobbet.

Sådana har kantat Uber ända sedan företaget bildades. Just denna klassificeringsfråga har mött motstånd jorden runt. Idén att köpa chaufförstjänster via en app har ställt gamla traditioner inom arbetsmarknaden på huvudet.  

Uber har också kantats av andra skandaler varav flera handlat om att  underminera myndigheters auktoritet, som att använda en app för att smita undan myndighetsinspektioner.

KÄLLA: The Verge

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)