Skriv ut

Stadsjeepen XC40 blir Volvos första batteridrivna bil tillverkad i volym. Än är dock detaljerna få, Volvo tänker pytsa ut dem i omgångar fram till lanseringen den 16 oktober.

Dagens pressmeddelande fokuserar på säkerheten. När förbränningsmotorn i framdelen av bilen ersätts med batterier i bottenplattan förändras förutsättningarna för säkerheten, en parameter som Volvo värderar mycket högt.

För att skydda passagerarna och se till att batteriet förblir intakt vid en kollision har företaget utvecklat en ny säkerhetsstruktur. Batteriet skyddas av en säkerhetsbur bestående av en ram tillverkad i extruderad aluminium som bäddats in i mitten av bilens karosstruktur, vilket skapar en inbyggd deformationszon runt batteriet.

Placeringen i bilens golv har också fördelen att bilens tyngdpunkt sänks vilket ger ett förbättrat skydd mot voltning.

Samtidigt har bilens karosstruktur inte bara förstärkts i fronten utan även i bakpartiet. Här har den elektriska drivlinan integrerats i karosstrukturen för att möjliggöra en bättre fördelning av krockenergin bort från kupén och minska belastningen på personerna inne i bilen.

När det gäller aktiv säkerhet blir den helelektriska modellen av XC40 den första Volvo-modell som är utrustad med en sensorplattform med tillhörande mjukvara som utvecklats av Zenuity, ett företag som Volvo Cars äger tillsammans med Veoneer.

Den nya ADAS-plattformen är enligt Volvo skalbar och har flera radar-, kamera- och ultraljudssensorer.

Företaget kommer att avslöja mer detaljer om den helelektriska XC40 under veckorna som kommer, innan den visas för allmänheten för första gången den 16 oktober.

Kategori: Nyheter