JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. AMS vägrar ge upp Osram

I början av oktober misslyckades österrikiska AMS – expert på sensorer – att övertyga belysningsbolaget Osrams aktieägare om storheten i ett övertagande bud. Bara 51,6 procent accepterade budet, medan AMS hade satt 62,5 procent som lägsta gräns. Nu sänker AMS gränsen till 55 procent.

I fredags samlades AMS:s styrelse för att utvärdera den rådande situationen.

Klart är att AMS vill ha belysningsbolaget Osram, så nu har det österrikiska företaget sänkt villkoret som anger hur stor andel av aktieägarna som måste acceptera ett bud för att affären ska bli av.

Gränsen sänktes från 62,5 procent till 55 procent. Då ska man veta att AMS redan sitter på nära 20 procent av aktierna. Det tidigare budet ligger däremot kvar på 4,5 miljarder euro.

Köpet är en del i AMS vilja att minska sitt beroende av Apple, som använder företagets sensorer för ansiktsigenkänning i sina mobiler. AMS menar att en sammanslagning med Osram kan skapa en global ledare inom sensorlösningar och fotonik: ett företag med en omsättning på cirka fem miljarder euro som kan bli väldigt starkt inom bilindustrin, som har ett stort behov av sensorer och belysningssystem.

Över hälften av Osrams omsättning sägs komma från bilindustrin. Osram knoppades av från Siemens år 2013 men har på senare tid brottats med svag lönsamhet till följd av den stora exponeringen mot bilindustrin.

Osrams styrelseledamot och fackliga representant Klaus Abel är fortsatt negativ till AMS bud. Bland annat ifrågasätts AMS:s förmåga att integrera Osram, som är betydligt större. Utgår man från fjolårets intäkter är Osram mer än 2,5 gånger större än den österrikiska sensortillverkaren.

Tidigare har även riskkapitalbolagen Bain Capital och Advent International visat intresse för Osram – ett intresse som tros komma att återupplivas om AMS-budet misslyckas.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)