Skriv ut

Tyska BASF kommer att köpa svart massa från Stena Recyclings batterikross i Halmstad.

Stena Recycling kommer att ansvara för att samla in, analysera, förbehandla och till sist mala ner uttjänta elbilsbatterier och skrot från batteritillverkning. 

Plast, aluminium, stål och koppar separares medan resten, den så kallade svartmassan, kommer att skeppas till Tyskland, till  Schwarzheide, för utvinning av metaller som litium, kobolt, mangan och nickel. Det meddelar Stena Recycling i ett pressmeddelande.

Avtalet är en del av ett planerat bredare samarbete mellan BASF och Stena Recycling för att skapa en europeisk cirkulär värdekedja för elbilsbatterier.

Tillsvidare skeppas svartmassan till en testanläggning. På sikt ska den hamna i BASF:s planerade anläggning för storskalig återvinning.

Enligt analytiker är återvinningsindustrin på väg mot en överkapacitet globalt. Under de kommande åren ligger den planerade årliga tillväxten i återvinningskapacitet på 24 procent medan tillväxten på skrot för återvinning ligger på 16 procent. Kapaciteten kommer att vara fyra gånger större än behovet år 2030, spår analysföretaget Circular Energy Storage (länk pdf).

I oktober publicerade Elektroniktidningen ett reportage från Stenas anläggning i Halmstad (länk). Det reportaget slutade vid svartmassan – men nu vet vi alltså vart den ska, till Schwarzheide.