JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 17 november 2019 VECKA 46

Fordonselektronik

Varningen hoppar upp ur skärmen

En ny typ av 3D-skärm som inte kräver speciella glasögon kan öka trafiksäkerheten menar fordonsunderleverantören Bosch.

Hundra procent el i VW:s framtid

Plugin-hybrider är en övergångsform och bränsleceller kommer bara att ha nischtillämpningar. Det är vad Volkswagen säger idag om sin framtida bilpark. Koncernen beskriver omställningen till elbilar som sin största satsning någonsin. 

En heldag om framtidens trafik

Den 12 september är det dags för Drive Sweden Forum på Lindholmen i Göteborg, en heldag om framtidens trafik.

Minimalt skydd för fordon

Japanska TDK påstår sig ha utvecklat världens minsta överspänningsskydd för Ethernetkommunikation i fordon. Enligt påståendet är den nylanserade varistorn 75 procent mindre än alla alternativ på marknaden.

Cruise robottaxi dröjer obestämd tid

Innan årets slut skulle GM:s dotterbolag Cruise ha startat en förarlös taxitjänst i San Francisco. Men tjänsten skjuts nu upp på obestämd tid. Företaget har dock inte gett upp utan mångdubblar tvärtom sina insatser.

Volvo ska använda Samsungs batterier

I somras slöt Volvo ett samarbetsavtal med Samsung kring batterier för lastbilar. Det handlar både om celler och kompletta moduler.

Långsamma puckar från Velodyne

Velodynes nya lidarpuck 32MR är avsedd för fordon som färdas i lite lägre hastigheter, som robotar, drönare, skyttelbussar och industrifordon. I bilden ovan ser du puckarna på en tänkt transportrobot på ett postkontor. 

Nevs förbereder att köra i sidled

I början av sommaren köpte svensk-kinesiska Nevs det brittiska hjulmotorföretaget Protean Electric. I sommar visade Nevs upp den första stora nyheten efter förvärvet: drivenheten Protean360+ som gör att ett fordon kan vrida alla hjul ett helt varv, alltså ”snurra på stället”, samt ”knäböja”, som Nevs beskriver det.

Renesas håller koll på cellen

Japanska Renesas har släppt sin fjärde generation batterihanteringskretsar. Den är kvalificerad för bilindustrin och erbjuder cellbalansering i batteripaket med upp till 14 celler.

Dialog börjar städa i bilar

Den lilla FPGA-baserad systemkrets – känd som Greenpak – är nu redo att städa upp på kretskortet i framtida bilar. Det är brittiska Dialog Semiconductor som släpper sin första version av systemkretsen kvalificerad för bilindustrin.

Volvo satsar på livräddarteknik

MDGo och UVeye är två nystartade israeliska teknikföretag som Volvo Cars under sommaren investerat i via sin riskkapitalfond Volvo Cars Tech Fund. MDGo är specialiserat på medicinsk AI, medan UVeye utvecklar automatisk utvändig inspektion av bilar för att upptäcka olika skador.

5G kan bli EU-standard för fordonskommunikation

I våras såg ut som att wifi-varianten 802.11p skulle bli europeisk standard för uppkopplade fordon. Men medlemsländerna har avvisat förslaget och skickat tillbaka frågan till EU-kommissionen.

Göteborg storsatsar på elbussar

Nästa år börjar Västtrafik köra 160 elbussar i Göteborg, Mölndal och Partille, totalt kommer det att finnas 220 elbussar år 2020. Satsningen innebär att Västtrafik blir störst i Sverige vad det gäller elbussar.

Nu måste nya elbilar göra ljud

Den 1 juli införde EU krav på att nya modeller av hybrid- och elbilar måste ge ifrån sig ljud när de kör långsammare än 20 kilometer per timme. Målet är att minska antalet olyckor.

En testdag för fordonsindustrin

Den 11:e september är det dags för den tredje upplagan av Testers Day på Astazero utanför Borås. Evenemanget vänder sig till testingenjörer i fordonsindustrin och leverantörer av testutrustning.

Waymo till Frankrike och Japan via samarbeten


Trion Renault–Nissan–Mitsubishi ska hjälpa Waymo att anpassa sin självkörningsteknik till franska och japanska förhållanden.

Lindholmens framtidslabb får sju nya medlemmar

Självläkande programvara, anonymiserade trafikbilder, maskininlärning, elfordonsdäck, realtidssystem, 3D-renderade trafikmiljöer och spårning av fysiska objekt – sju internationella nyföretag får inbjudningskort till det samarbete som bedrivs inom Mobility Xlab på Lindholmen i Göteborg.

Volvo och Nvidia utvecklar autonomi för lastbilar 

Volvo Group och amerikanska Nvidia skriver ett mångårigt kontrakt för utveckling av ett system som gör lastbilar och vägmaskiner självkörande på allmän väg, inklusive landsväg.

Volvos Vera flyttar containrar

Lastbilstillverkaren Volvo har hittat ett första uppdrag till sin batteridrivna och självkörande lastbil Vera. Det handlar om att flytta containrar åt logistikföretaget DFDS i Göteborgs hamn.

Elbussar är lite dyrare

Att trafikera en linje med en elbuss under ett år kostar med dagens priser 150 000 kronor mer än biodieselbuss. Det rapporterar Energimyndigheten och Trafikverket.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)